Účes zo 60. rokov

Vplyv na dámske účesy 60. rokov

Účesy 60. rokov: Vplyv filmu

Od počiatkov kinematografie mali filmové hviezdy vplyv na módne trendy. A nebolo to inak ani vtedy – hviezdy novej vlny a talianskeho filmu ovplyvňovali populárnu kultúru. Vďaka tomu
sa Brigitte Bardot stala medzinárodnou hviezdou a je pravdepodobne najväčšou sirénou 60. rokov.

Dalšími ikonickými herečkami tejto éry sú Julie Christie, Catherine Deneuve, Audrey Hepburn, Sophia Loren, Elizabeth Taylor a Jane Birkin. Každá z nich mala svoj vlastný štýl a vzhľad.

Muzikanti 60. rokov a ich účesy

Od konca 50. rokov 20. storočia si hudobní fanúšikovia osvojili štýly, ktoré nosili rock’n’rolloví speváci a populárne kapely tej doby.
Odtiaľ si tínedžeri vyvinuli vlastnú pouličnú módu.

Tento vplyv pokračoval počas celých 60. rokov, od ultra módnych modelov až po psychedelické zvuky konca 60. rokov.
Počas celého desaťročia existovala široká škála hudobných štýlov, ktoré mali výrazný vplyv na módu 60. rokov a ženské účesy.

Prvá dáma a jej účes

Dokonale primladá americká prvá dáma Jackie Kennedyová (neskôr Onassisová) ovplyvnila celú generáciu svojimi elegantnými outfitmi, buffant účesom a klobúkmi s čiapkou. Prvky historického štýlu „Jackie O“ sú dodnes obdivované a napodobňované.

Kaderníci určovali trendy 60. rokov

Kaderníci vždy vyvíjali nové účesy a ovplyvňovali vlasové trendy. Nové desaťročie napríklad privítalo objemný účes v tvare včelieho úľa, ktorý vytvoril kaderník z Chicaga. Nasledoval nástup krátkych, čistých strihov Vidala Sassoona, pravdepodobne kaderníckej hviezdy 60. rokov.

Vidal Sassoon vytvoril ikonické štýly a spopularizoval krátke vlasy s geometrickými a asymetrickými strihmi, ktoré spôsobili revolúciu v ženských účesoch. Sassoonove avantgardné štýly boli svieže, elegantné a čisté. Nakoniec sa tieto účesy začali napodobňovať po celom svete a nosili ich ikony štýlu, ako napríklad Mary Quant.

Raymond Bessone bol školiteľom Vidala Sassoona a hovorí sa, že ovplyvnil moderný účes typu bouffant.

Kaderník Louis Alexandre Raimon vytvoril účes Kleopatra pre Elizabeth Taylorovú, vynašiel účes artičok a štylizoval filmové hviezdy ako Greta Garbo a Audrey Hepburnová.

Subkultúra 60. rokov na účesoch

V druhej polovici desaťročia viedol politický aktivizmus, sociálne zmeny a psychedelická rocková hudba k tomu, že si obe pohlavia nechali narásť vlasy a nechali ich prirodzenejšie. To zodpovedalo bezstarostným, ale radikálnym postojom kontrakultúry hippies.

Účesy 60. rokov: Afro strih

Už v 15. storočí si černošské komunity na celom svete vytvorili vlastný štýl, ktorý sa rýchlo stal neoddeliteľnou súčasťou ich identity. Od staroveku až po súčasnosť sa čierne účesy budú aj naďalej prelínať v politických, spoločenských a kultúrnych rozhovoroch.

Mnoho černošských žien si v 40. a 50. rokoch 20. storočia narovnalo vlasy, pretože sa to považovalo za spoločensky prijateľný spôsob úpravy vlasov. Koncom 50. rokov 20. storočia sa však vlasy začali ponechávať prirodzené a strihať nakrátko. Afro, ktoré má pôvod v politických zmenách, je jedným z najrozpoznateľnejších účesov a symbolom černošskej kultúry. Koniec 50. a začiatok 60. rokov 20. storočia bol vnímaný ako hnutie s názvom Black Power, občianske práva a hnutie „Black is Beautiful“ (Čierna je krásna). To viedlo k pocitu nezávislosti a sebaprijatia.

Americké hnutie za občianske práva ovplyvnilo študentov, aktivistov a džezových hudobníkov (napríklad Ninu Simone), aby si nechali prirodzené a neupravené vlasy ako symbol hrdosti a rasovej identity. Prirodzené vlasy boli silným politickým symbolom černošskej hrdosti a identity.

V priebehu 60. rokov sa vlasy postupne stávali plnšími a dlhšími. Trend dlhých vlasov pokračoval s nárastom politického aktivizmu.

Vlasy sa upravovali do klasického afro účesu s afro hrebeňom so širokými zubami.

Obľuba afra dosiahla vrchol koncom 60. a v 70. rokoch 20. storočia, počas ktorých sa z politického vyhlásenia stalo módnym trendom. Nakoniec sa stalo takým módnym, že si belosi nechávali vlasy upravovať trvalou onduláciou, aby dosiahli pevnú, kučeravú štruktúru. Príkladom je Barbra Streisand.

Od afra, cez vrkoče až po všetky kučery a kučery boli čierne vlasy vždy dôležitou súčasťou černošskej histórie a kultúry. Zatiaľ čo politika, popkultúra a médiá zohrávajú v histórii černochov svoju úlohu, naše vlasy sú súčasťou našej osobnej identity.

Po desaťročiach, keď boli vystavení európskym štandardom krásy, sa černochovia rozhodli získať späť svoje vlasy.

Klasické afro, afro puky a pekné TWA (Teeny Weeny Afro) sú štýly, ktoré sa v priebehu rokov vyvíjali, ale so stúpajúcou popularitou zapletených štýlov, ako sú napríklad korunky, sa afro pomaly vracia do mainstreamovej kultúry.

Pinwheel účes: 1960

Tento vrstvený účes vytvoril kaderník celebrít Louis Alexandre Raimon na začiatku mánie účesov 60. rokov. Bol známy aj pod názvom pinwheel.

Pri tomto účese sa vlasy strihali na vrstvy v tvare okvetných lístkov, z ktorých každá mala dĺžku asi dva až tri centimetre. Potom sa vrstvy rozstrapkali, aby sa dokonale neuhladili. Okrem toho
mohli byť vlasy po stranách buď natočené okolo uší, alebo cez ne natupírované.

Tento účes bol veľmi obľúbený, svojho času ho nosili Elizabeth Taylor a Grace Kelly.

Účes v tvare úľa: Klasika 60. rokov

Včelí úľ je účes charakteristický pre 60. roky a je jedným z trvalých symbolov začiatku 60. rokov. Výrazne kužeľovitý kopček vlasov, sčesaný dozadu a zafixovaný lakom na vlasy, mohol vydržať niekoľko dní s niekoľkými úpravami a množstvom laku na vlasy Aqua Net. Všetko sprevádzali pekné krátke šaty po kolená.

Vytvorenie účesu zo 60. rokov sa pripisuje Margaret Vinci Heldtovej z Elmhurstu v štáte Illinois, majiteľke kaderníckeho salónu Margaret Vinci Coiffures v centre Chicaga. Redakcia časopisu Modern Beauty Shop ju požiadala, aby navrhla nový účes, ktorý by odrážal nasledujúce desaťročie. Následne prispela článkom do februárového vydania z roku 1960 a moderný účes včelieho úľa bol na svete.

Zvedavé je, že účes včelieho úľa sa objavil už v 15. storočí v Taliansku, aj keď v trochu inej podobe.

Elegantný drdol bol neuveriteľne populárny, nosili ho masy i celebrity vrátane Dusty Springfield a Audrey Hepburn. Úľ sa dal kombinovať aj s dlhšími vlasmi v štýle „napoly hore, napoly dole“, ako ho nosili Brigitte Bardot a Ronettes.

Úľ sa stal okamžite hitom. Ženy už boli zamilované do trendu objemných vlasov vďaka kyslej kapuste a dlhšie trvajúci úľ šetril čas. Ženy mohli spať s úľom zabaleným v šatke, ráno sa zbaviť uvoľnených prameňov a byť pripravené na cestu. Jedinou radou Heldtovej pre jej klientky bolo, aby upozornili svojich manželov, aby im počas romantických chvíľ nedávali ruky do vlasov.

Včelí úľ je dodnes obľúbenou možnosťou stylingu a prežil aj zlú povesť. Vo svete účesov 60. rokov bola populárna mestská legenda, ktorá tvrdila, že ženy s úľmi zomierali, pretože sa v účese usídlili pavúky alebo iný smrtiaci hmyz. Táto mestská legenda bola samozrejme vyhlásená za nepravdivú.

Bufantový účes 60. rokov

Bufantový strih 60. rokov nadväzoval na podobné účesy z konca 50. rokov. Mohol mať rôznu veľkosť, od veselo zaobleného tvaru až po celkom objemný. Mohol byť hladký a elegantný alebo rozstrapatený s kučerami a vlnami. V skratke
, nešlo len o jeden konkrétny účes, ale o účes, ktorý jednoducho zahŕňal objemné, vysoké vlasy.

Bufant, obľúbený u žien všetkých vekových kategórií, sa dal jednoducho vytvoriť (samozrejme, po niekoľkých pokusoch) a ľahko sa nosil za každých okolností.

Na začiatku sa vlasy navinuli na veľké valce, aby sa získal prvý potrebný objem. Po navinutí sa vlasy natupírovali dozadu, aby získali požadovanú štruktúru, tvar a veľkosť. Vonkajšia vrstva vlasov sa potom rozčesala alebo uhladila kefou a uložila na miesto. Nakoniec sa použil oblak laku na vlasy, aby vlasy pevne držali na mieste.

Aby žena dosiahla ešte väčší objem svojho účesu, mohla použiť príčesky na vrchu hlavy, ktoré vytvorili pôsobivú výšku. Vlasové doplnky dokonca ani nemuseli ladiť s farbou vlasov – išlo len o výšku.

Jackie Kennedy spopularizovala buffant, ale bol to Hollywood, talentovaní kaderníci a celá generácia očarujúcich žien tej doby, ktorá ho v priebehu desaťročia povýšila na vrchol príťažlivej krásy. Buffant bol bežným účesom v západnej Európe od polovice do konca 18. storočia. Predpokladá sa, že bol vytvorený pre Máriu Antoinettu, keďže mala pomerne jemné vlasy a chcela vytvoriť ilúziu veľmi objemných vlasov. Predpokladá sa, že moderný buffant vymyslel Raymond Bessone.

Účes nahor

Účes, ktorý bol veľmi obľúbený v zozname účesov 60. rokov (a potom až do 90. rokov), je účes „flip“. Tento zábavný a koketný účes zaznamenal tento rok veľký návrat a už teraz si ho obľúbili niektoré celebrity. Tento účes, ktorý sa často spája s vysokým chvostom alebo úhľadným predklonom, sme spozorovali na mnohých celebritách. Inšpirujte sa týmito nádhernými účesmi a tu sa dozviete, ako si môžete tento retro elegantný účes zopakovať aj vy.

Vyčesaný účes je ľahko nositeľný a flexibilný účes pre stredne dlhé až krátke vlasy.

– Tu boli vlasy umiestnené do veľkých valčekov, ktoré vytvorili potrebný reliéf a výšku a umožnili zdvihnutie končekov.

– Zdvihnuté kučery sa tiahnu po celých koncoch.

Dlhé vlasy rok 60

Dlhé vlasy sa nosili dlhé počas celých 60. rokov 20. storočia, ale od polovice až do konca 60. rokov sa stali ešte módnejšími pre mužov aj ženy.

V prvej polovici 60. rokov sa vlasy nenechávali len tak voľne bez účesu! Vždy mali upravený vzhľad. Mohli sa nosiť tak, že vytvárali trochu objemu a na temene sa upravovali do nafúknutého drdolu, aby sa dosiahol zaoblený tvar. Končeky sa tiež mohli omotať okolo valčeka, aby sa vytvorila kučera smerom nahor.

Dlhé vlasy sa tiež dali upraviť rôznymi spôsobmi. Obľúbený bol napríklad polovičný chvost ozdobený niekoľkými kučerami.

Aby ženy dosiahli dokonale rovné vlasy, mohli si ich vyfénovať alebo dokonca narovnať žehličkou. Trik v tomto prípade spočíval v tom, že sa na vlasy umiestnilo hnedé papierové vrecko, ktoré ich chránilo pred nadmerným teplom.

Dlhé vlasy sa zvyčajne rozdelili v strede, a ak sa vyskytla ofina, siahala až pod obočie.

Na konci desaťročia, pod vplyvom hnutia hippies, sa dlhé vlasy mohli ponechať prirodzenejšie. Vlasy sa zvyčajne nosili s rozostupom uprostred a s ofinou alebo bez nej. Na druhej strane, pre tých, ktorí neboli súčasťou tohto hnutia, sa vlasy fénovali, aby sa dosiahol uhladený, objemný štýl, ako to bolo vidieť na začiatku desaťročia.

Vlnité strapce

Vlnité strapce, ktoré si vyžadujú minimálnu úpravu, sú krídlom klasických strapcovitých účesov 60. rokov. Primitívne, prirodzené a bez námahy, jednoducho si nechajte vlasy a strapce rozpustiť, aby ste získali francúzsky estetický vzhľad.

Odvážne, drzé, exotické a krásne definovali éru ženskej módy 60. rokov z hľadiska účesov. Odklon od natočených vlasov sa presadila móda rovných, tupých účesov. Ak chcete napodobniť štýl účesov 60. rokov, skúste si nechať vlasy rozpustiť a vpredu ich zostrihať do detskej ofinky.

Rovné vlasy s ofinou

Dalším ikonickým štýlom 60. rokov sú super rovné vlasy. Vyfénujte si vlasy, aby ste im dodali objem a lesk. Prejdite žehličkou na vyrovnávanie vlasov po dĺžke a cez strapce a uhlaďte ich až ku končekom.

Bočná ofina

Slávny účes s bočnou ofinou obsahuje jemné kučery a tupírovanie, ktoré dodajú vlasom na temene objem a výšku. Trsť vyčešte až na bok a použite kulmu po celej dĺžke vlasov. Na
temene vlasy natupírujte, aby ste im dodali objem, a ste pripravená a exotická na maškarný ples!

Účes napoly hore

Účes napoly hore, napoly dole ženy prijali s nadšením. Evokoval krehkosť, poddajnosť a pôvab zároveň. Dnes ho môžete buď ozdobiť vrchnou časťou hlavy sčesanou dozadu a dusnými vlnami, alebo vytvoriť rozcuchaný imidž s voľnými kučerami a rozstrapatenou hlavou – to všetko pripnuté na polovicu hlavy.

Populárne doplnky účesov 60. rokov


Mašle

Na ozdobu vlasov sa používali veľké aj malé mašle. Na výrobu veľkých mašlí v domácich podmienkach bolo k dispozícii množstvo šijacích vzorov. Vďaka tomu sa dali vyrobiť v akejkoľvek farbe alebo z akéhokoľvek materiálu. Okolo hlavy sa tiež uväzovali stuhy a tvarovali sa do mašle.

Hrebeň a sponky

Hrebeň a sponky sa vyrábali z plastu a často sa zdobili mašľami, kamienkami, jasnými geometrickými vzormi alebo čiernobielou módnou inšpiráciou.

Niektoré ženy používali španielske mantilové hrebene na zadnej strane svojich obrovských buchiet, aby sa nerozpadli. Londýnsky trh Portobello Road alebo obchodíky so starým tovarom boli dobrým miestom na nájdenie starých korytnačích hrebeňov.


Headbands

Plastové alebo látkové pin up čelenky boli obľúbeným doplnkom. Mohli byť široké od niekoľkých centimetrov až po ešte širšie.

Čelenka sa naďalej nosila aj koncom 60. rokov 20. storočia, keď ju nosila brigáda hippies. Hoci čelenka sa teraz mohla nosiť na čele namiesto na temene hlavy.


Šatky

Šatky sa viazali viacerými spôsobmi:

Moderní mladí ľudia si radi uväzovali šatky tesne na konci brady, a nie pod bradou, ako to robili ich matky.

Alternatívne sa šatky mohli viazať za hlavou na zátylku.
Dlhá šatka sa dala zvinúť zložitejším spôsobom. Najprv sa omotala okolo hlavy a prekrížila pod bradou. Potom sa opäť omotal okolo krku a vzadu sa zviazal.

Hippies a rockoví fanúšikovia používali šatky rôznymi spôsobmi. Napríklad dlhá šatka sa uviazala okolo temena hlavy a nechala sa visieť.

Šatky doplnené veľkými čiernymi slnečnými okuliarmi boli v móde – veľmi Jackie O a veľmi filmový festival v Cannes.

Prírodné prvky vo vlasoch 60. rokov

Prírodné prvky ako perie, kožené čelenky a kvety sa nosili neskôr v 60. rokoch s príchodom hnutia flower power a hippies.


Peručky a príčesky

Syntetické vlasy boli vlajkovým vlasovým doplnkom 60. rokov, pričom sa otvorene nosili parochne a iné príčesky. Nosiť parochňu alebo syntetické vlasy nebolo hanbou – nikoho nezaujímalo, či je tento predmet odhaliteľný ako falošný alebo nie.

Peručky sa vyrábali z pravých vlasov a zvyčajne mali podobu nasúvateľnej čiapky alebo knôtu. Vďaka tomu boli praktické aj módne. Žena mohla v okamihu zmeniť farbu vlasov a účes jednoducho tým, že si nasadila parochňu.

Na zadnej strane hlavy sa pripevňovali pinetky, ktoré vytvárali šírku a výšku, čím sa objemné vlasy stali ešte objemnejšími. Podobne sa dali použiť kúsky na vytvorenie drdolu alebo iných elegantnejších účesov. Boli k dispozícii v prírodných alebo kontrastných farbách, napríklad v zlatej, broskyňovej a levanduľovej.

Tupé boli často vybavené sponou, ktorá ich upevňovala k prirodzeným vlasom. Zadné príčesky sa pripevňovali na korunu, aby sa vzadu vytvoril efekt buffantu s dlhým chvostom. Bol to dobrý spôsob, ako vytvoriť dĺžku bez toho, aby ste museli nosiť celú parochňu.

Niektoré doplnky obsahovali syntetické vlasy. Mohli ste si napríklad kúpiť široké zamatové čelenky a mašle so syntetickými vlasmi.


Farbenie vlasov

Pokroky vo vede o farbení vlasov dali vzniknúť novým odtieňom a farbám. Spolu so zdokonalenými komerčne dostupnými súpravami uľahčili domáce farbenie vlasov.

Okrem toho sa objavili nové techniky. Objavilo sa napríklad „mrazenie“, ktoré spočíva v odfarbovaní malých prameňov vlasov z vrchnej časti hlavy.

Súvisiace:

Súvisiace:

Súvisiace:


Leave a Reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *