Dámske účesy 70. rokov: Prehľad
Dámske účesy v 70. rokoch sa pohybovali od dlhých, jemných a ženských strihov až po krátke účesy, ktoré boli na tú dobu odvážne a dnes by sme ich označili za androgýnne. V 70. rokoch sa tiež veľa testovalo a počas celej dekády sa objavovali nové dočasné módne trendy. Účesy boli priamym vyjadrením tohto desaťročia. Tu sa pozrite na vplyvy a osobnosti, ktoré formovali účesy 70. rokov, ako aj na najobľúbenejšie štýly, ktoré ženy nosili počas tohto módneho zlomu.
Vplyvy na ženské účesy v 70. rokoch
Televízia a film
Filmové hviezdy a najmä Hollywood mali vždy značný vplyv na módu a určovali tak trendy. Napríklad krátky zúžený účes Lizy Minelli vo filme „Kabaret“ (1972) zanechal trvalý dojem. Jane Fonda mala vo filme „Klute“ (1971) androgýnny účes s kefou – štýl, ktorý sa v rôznych podobách objavoval počas celého desaťročia.
Televízia bola prostriedkom informovania a zároveň zábavy ľudí a televízny prijímač bol často miestom rodinného stretnutia. V dôsledku toho mala (a stále má) televízia obrovský vplyv na životy ľudí, výber oblečenia a postoje.
Farrah Fawcett-Majors mala koncom 70. rokov obrovský vplyv na účesy. Krásna Farrah sa prvýkrát objavila na našich obrazovkách v roku 1976 vo filme Charlieho anjeli. Jej dlhý, zúžený strih s vyhrnutými bokmi, známy ako „Farrah Flick“, si obľúbilo mnoho dospievajúcich dievčat a ocenili ho dokonca aj otcovia!
Nostalgia sedemdesiatych rokov!“
Nostalgia bola výraznou črtou sedemdesiatych rokov, čo podnietilo pohľad do rôznych období, najmä do 20. až 40. rokov minulého storočia.
Tento pohľad do minulosti bol prítomný v móde, televíznych programoch, filmoch a hudbe. Napríklad niekoľko filmov sa odohrávalo v 20. rokoch minulého storočia, ako napríklad „Chlapec priateľ“ (1971) s Twiggy a „Gatsby veľkolepý“ (1974) s Miou Farrow, ktoré priniesli do módy opäť nadčasový bob, doplnok, ktorý je dodnes veľmi populárny.
V 70. rokoch ovplyvňovala účesy hudba
Hudba a móda išli ruka v ruke.
Glam rock, disco, funk, northern soul, new wave a punk, ktoré zneli v 70. rokoch, mali každý svoj vlastný osobitý štýl. Pankáči sa snažili šokovať krátkymi, vyholenými vlasmi a veľkoryso sfarbenými účesmi, ako boli hrebene, rohy a hroty.
K vplyvným ženám v hudobnom svete patrili aj Donna Summer (s mnohými závojmi a vzhľadmi, vždy očarujúca a módna), Cher, Debbie Harry (odfarbená blondínka s strapcami), Barbra Streisand a Siouxsie Sioux (čierne vlasy v bodliakoch) a mnohé ďalšie.
1970: trendy ovplyvňovali aj kaderníci!
Kaderníci v priebehu desaťročia vytvorili niekoľko štýlov, ktoré kopírovalo mnoho ľudí z populácie. Niektoré z týchto štýlov možno vidieť aj dnes, hoci s moderným nádychom. Za „shag“, aký nosila Jane Fonda vo filme Klute, vďačíme kaderníkovi Paulovi McGregorovi. Britský kaderník Trevor Sorbie vytvoril v roku 1974 „klin“ – krátky, vrstvený, hranatý účes.
Obľúbené účesy pre ženy v 70. rokoch
Afro
Účesy, ktoré podporovali černošskú komunitu, aby prijala prirodzený dizajn svojich vlasov, boli populárne aj v 70. rokoch. Po tom, čo sa afro objavilo v 60. rokoch 20. storočia, najmä ako súčasť hnutia černošskej hrdosti, si v priebehu rokov naďalej získavalo popularitu.
V 70. rokoch 20. storočia afro znamenalo rovnako prijatie módy ako politické posolstvo. Počas celého desaťročia ho nosili obe pohlavia, predovšetkým Afroameričania a černošská komunita na Západe. Nosili ho však aj iné etnické skupiny. Afro tiež ponúkalo alternatívu k jednotne dlhým, rovným vlasom pre ľudí s prirodzene veľmi kučeravými vlasmi.
Permanentky umožnili kaukazským vlasom prijať pevné kučery. Od polovice 70. rokov 20. storočia si túto verziu afra osvojilo mnoho mužov a žien (vrátane celebrít, ako napríklad Barbra Streisand).
Asymetrické účesy
Koncom 70. rokov bolo populárne vytváranie asymetrického účesu. Mohol to byť chvost na jednej strane hlavy alebo vzpriamené, nadýchané vlny na jednej strane. Tento trend pokračoval aj v 80. rokoch.
The Ape
The Ape bol štýl zo začiatku 70. rokov, ktorý sa vyznačoval kratšími vlasmi na vrchu hlavy a dlhšími vlasmi vzadu. Vyznačoval sa tiež veľkým množstvom vrstvenia po celých vlasoch, čo dodávalo vlasom rozstrapatený vzhľad. Tento trend vyšiel z módy okolo roku 1972.
Cornrows
Cornrows sa vytvárajú zapletením vlasov naplocho k pokožke hlavy, buď v rovných radoch, alebo v množstve zložitých vzorov. Ide o štýl, ktorý si nevyžaduje relaxačné prostriedky ani iné drsné chemické látky. Dlhé vrkoče možno upevniť gumičkami a ozdobiť korálkami, kvetmi alebo mušľami.
Vlasy s nalepenými vrkočmi sú starobylým a tradičným spôsobom úpravy vlasov v Afrike a u ľudí afrického pôvodu na celom svete.
Do módy sa dostali v 60. a 70. rokoch 20. storočia vďaka hnutiu za hrdosť černochov.
Lepené vrkoče získali aj určitú mediálnu slávu, keď krásna Bo Derek nosila korálkové vrkoče vo filme „10“ z roku 1979.
Nie všetky černošky nosili nalepovacie vrkoče alebo afro. Parochne boli stále obľúbenou alternatívou, prijímanou v rôznych krátkych a dlhých štýloch
Pletence a krídla
Prstenice stiahnuté dozadu vytvárali krídla – pomenované tak podľa tvaru krídla vytvoreného na oboch stranách tváre. Pramene mohli úplne obklopiť spodnú časť kratších vlasov, čím sa vytvoril kruh objemu. Koruna a vrchná časť vlasov boli ponechané rovné.
Výčesky a krídla sa dosiahli pomocou nových stylingových nástrojov, ako aj valčekov a sponiek. Niektoré ženy sa rozhodli pre trvalú onduláciu, aby vytvorili kučery, ktoré sa dali ľahko stiahnuť do prameňov.
Dlhé kučeravé vlasy
V 70. rokoch 20. storočia sa dlhé a stredne dlhé vlasy dali upraviť pomocou valčekov alebo trvalej ondulácie, aby sa vytvorili veľké, mäkké a pružné kučery. Objem a kučery sa zvyčajne začínali približne v polovici dĺžky vlasov.
Rovné dlhé vlasy
Rovné dlhé vlasy s predĺženým stredom boli v móde od konca 60. rokov – a ich popularita pokračovala aj v 70. rokoch. V 70. rokoch 20. storočia to bol veľmi rozšírený účes medzi ženami, najmä medzi mladými a dospievajúcimi školáčkami. Dlhé vlasy boli obľúbené aj medzi celebritami vrátane herečiek Peggy Lipton (ktorá hrala v populárnom televíznom seriáli „The Mod Squad“) a Ali MacGraw.
Mohikánske a všetky punkové účesy
Punkové hnutie má svoje právoplatné miesto v histórii účesov 70. rokov, aj keď bez masového nasledovania.
Či už išlo o krátke, špicaté, vyholené alebo tvarované vlasy, punkový vzhľad bol opakom všetkého, čo sa považovalo za bežné. Bol to štýl vytvorený rebelujúcou mládežou a objavil sa v Spojenom kráľovstve koncom roka 1976.
Niektoré štýly miešali dlhé vlasy s vyholenými časťami, ako napríklad mohykány a rohy. Inak si ľudia osvojili štýl „skinhead“ (oživenie štýlu z 50. rokov), hoci dievčatá si často ponechávali strapce a dlhšie bočné časti.
Mohikany a špicaté vlasy vzdorovali gravitácii. Na vytvorenie týchto vzpriamených štruktúr sa používali každodenné produkty, ako napríklad vajcia, cukrová voda, mydlo alebo želatína (ako aj gély a laky na vlasy zakúpené v obchode).
Najčastejšie vídané farby vlasov boli ebenovo čierna (ako Siouxsie Sioux) alebo odfarbená blond (ako Debbie Harry z Blondie). Hnutie punk však prinieslo do ulíc aj pestré farby – a všetko bolo dovolené. Jasné farby sa dosahovali pomocou profesionálnych produktov, ako napríklad Crazy Color, rad neónových farieb uvedený na trh v roku 1977, alebo každodenných produktov, ako napríklad potravinárske farbivá. Ako farbivá sa používali dokonca aj výrobky ako Kool-Aid a Kia-Ora. Vo vlasoch sa vytvárali aj vzory a kresby.
„Purdey“ a „Pageboy“
„Pageboy“ bol populárny účes po mnoho desaťročí. Britská herečka Joanna Lumley nosila túto miskovitú verziu „pageboy“ v úlohe Purdey v televíznom seriáli „Noví pomstitelia“ (1976-77). V dôsledku toho bol známy (aspoň v Spojenom kráľovstve) ako „Purdey“ a bol obľúbeným ženským účesom 70. rokov.
„Shag“
Kaderníkovi Paulovi McGregorovi sa pripisuje vytvorenie „shag“ strihu pre postavu Bree Daniels, ktorú hrala Jane Fonda vo filme „Klute“ (1971).
Jednalo sa o neforemný unisex strih, ktorý pozostával z rovnako dlhých vrstiev s postupne splývajúcimi bokmi a plnými strapcami.
„Shag“ bol v 70. rokoch 20. storočia obľúbeným účesom pre obe pohlavia. Nosilo ho mnoho žien vrátane Joan Jett, Suzi Quatro a Gillian Blake (z britského detského televízneho seriálu „Follyfoot“).
Oveľa dlhšia, vlnitá verzia „shag“ sa nazývala „gypsy cut“, napríklad taká, akú nosila speváčka Stevie Nicks.
Trvalá ondulácia
Trvalá ondulácia sa stala populárnejšou neskôr v priebehu desaťročia, pričom sa vytvárali účesy od pevných kučier až po kreácie pripomínajúce viac bubliny. Jednou z trvalých ondulácií, ktorá bola veľmi rozšírená v 70. rokoch, bola „stack perm“.
Trvalá ondulácia „stack perm“ spočívala v trvalej ondulácii stredných a spodných častí dlhých vlasov, pričom oblasť temena zostala nedotknutá.
Množstvo malých kotúčov trvalej sa ukladalo smerom od hlavy, napríklad na paličky. Tým sa vytvorila masa hustých, stredne veľkých kučier okolo končekov a dĺžky vlasov, pričom v hornej časti okolo temena zostali rovné. Skrátka, vytvorila sa aureola kučier.
Klinový účes
Vidal Sassoonov chránenec Trevor Sorbie vytvoril v roku 1974 hranatý klinový účes. Krátky strih mal po stranách a vzadu strmo skosené vrstvy, ktoré vytvárali trojuholníkový tvar, ktorý bol na vrchu hladký.
Známou nositeľkou „klinu“ bola americká krasokorčuliarka Dorothy Hamillová. V
roku 1976 získala zlatú medailu na zimných olympijských hrách – a ženy v celej Amerike chceli mať účes ako majsterka v krasokorčuľovaní.
Farba vlasov
V priebehu desaťročí sa rozšírilo používanie farieb na vlasy a veľkým hitom boli domáce farby. Dokonca aj salónne techniky, ako napríklad balayage, bolo možné vyskúšať doma so súpravami, ako napríklad „Quiet Touch“ od spoločnosti Clairol.
Metanie bolo populárne a dalo sa dosiahnuť viacerými technikami vrátane použitia chvostového hrebeňa na prepletanie vlasov na listoch fólie – nedávno vyvinutá stylingová technika. Čas aktivácie sa urýchlil umiestnením vyhriatej obojstrannej žehličky na balíčky fólie.
Mrazenie bola technika používaná na vytvorenie prirodzeného efektu slnečných pruhov na hnedých a blond vlasoch. Odfarbovací prípravok sa zľahka naniesol na vlasy pomocou úzkej kefy.
Obavy týkajúce sa zložiek používaných vo farbách na vlasy a ich spojitosti s rakovinou sa objavili v 70. rokoch 20. storočia. Na trh boli uvedené „prírodnejšie“ farby, ktoré používali rastlinné farbivá namiesto škodlivých farbív z uhoľného dechtu. Napríklad spoločnosť Revlon uviedla na trh „Colorsilk“, prvú farbu na vlasy bez amoniaku. V
západnom svete sa čoraz viac používala úplne prírodná henna, najmä keď boli populárne červené odtiene.
Príslušenstvo na úpravu vlasov
Vysoké účesy, krídla a kučery si vyžadovali správne vlasové nástroje. Značky nástrojov na vlasy sa diverzifikovali od jednoduchej kulmy alebo sušiča vlasov, aby vyhovovali potrebám stylingu tohto desaťročia.
Všestranné sušiče vlasov dokázali všetko, vrátane slávneho oranžového „Supermaxu“ od spoločnosti Gillette. Dodával sa s rôznymi hrebienkami a kefami na vytvorenie všetkých tých ženských účesov 70. rokov.